Tuesday, August 26, 2008

Identiteti shqiptar dhe identiteti kosovar



Intervistë e Fatos Lubonjës botuar në gazetën kosovare "Epoka e re " (ribotuar në Korrieri, 25 gusht 2008)

Me 17 Shkurt 2008 është shpallur Kosova shtet i pavarur bashkë me Rezolutën 1244, me Pakon e Ahtisaarit, pa ushtri, policinë nuk e kontrollon vetë, nuk e kontrollon një pjesë të territorit të vet. A mund ta quajmë këtë pavarësi sipas jush?

Sigurisht, nuk është pavarësi, në rastin më të mirë është pavarësi nga Serbia, nëse është. Gjykimi im për këtë situatë është se nuk jemi në një proces të përcaktuar qartazi, prerazi, vijëdrejtë, përkundrazi, mjaft kontradiktor. Them kontradiktor në dy aspekte që duhen dalluar njeri nga tjetri. Njëri është procesi i kushtëzuar nga ndërkombëtarët, që marrin pjesë në proces me gjithë aktorët e vet; tjetri është konteksti brenda Kosovës ku ka edhe atje aktorë të ndryshëm të cilët, edhe ata, janë në proces. Dhe po t’i shohësh të dy plalët, edhe ndërkombëtaret edhe shqipëtarët brenda, ku duhet të përfshijmë edhe pakicat e tjera, kanë kontradiktat e veta në këtë proces. Gjendja e Kosovës përsa i përket statusit të saj është pikërisht për mendimin tim shprehje e të gjitha këtyre kontradiktave. Më konkretisht, kur flas për ndërkombëtarët dhe kontradiktat mes tyre kam parasysh: kontradiktat në një nivel gjeo-politiko-strategjik ku mund të përmendja Rusinë me njërin krah që ka mbrojtur Serbinë dhe është kundër pavarësisë, me pjesën kryesore të Perëndimit me në krye SHBA që e mbështet. Por është edhe kontradikta që ka vetë Perendimi brenda vetes në këto çeshtje. Disa shtete që kanë probleme të ngjashme, si Spanja dhe vende të tjera janë kundër. Po ashtu mendoj se ka edhe një kontradiktë tjetër që nuk duhet harruar, që lidhet me pyetjen se ku po shkon Europa. Ajo vetë është ngërthyer në kontradiktat midis atij që mund ta quajmë projekti i Europës së Bashkuar, kozmopolite më një anë dhe prirjet nacionaliste brenda shteteve të saj më anë tjetër. Edhe kjo është një kontraditë e pazgjidhur. Padyshim të gjitha këto reflektohen edhe në Kosovë me një situatë paqartësie siç e përshkruat edhe ju qe jetoni atje ditë-për-ditë. Nga ana tjetër mendoj që edhe aktorët shqiptarë nuk se janë të gjithë bashkuar në këtë proces. Ndoshta i bashkon të gjithë ideja e pavarësisë, por nga ana tjetër shoh se kanë shumë kontradikta midis tyre. Po ashtu raporti i politikanëve shqiptarë me ndërkombëtarët nga njëra anë dhe bashkëatdhetarët nga ana tjetër ngërthen brenda një kontradiktë tjetër të fortë për mendimin tim. Ç’kuptoj më këtë? Kuptoj që ata duhet të përdorin dy gjuhë, dy kode. Njëra është gjuha që lidhet me projektin ndërkombëtar, Planin e Ahtisaarit, që dukej qartë, psh në fjalën që mbajti ditën e pavarësisë Thaçi, apo që u shfaq në flamurin që u valëvit në Parlament si flamur i Kosovës; tjetra është gjuha nacionaliste me shqiptarët në kuptimin e gjuhës së aspiratave të shqiptarëve që kanë qenë aspirata të ndërtimit të shtetit të tyre komb. Edhe në këtë të fundit, përsëri, nëse i hyjmë edhe më thellë kontradiktave midis shqiptarëve do të dallojmë një projekt për një Kosovë të pavarur, shtet më vete, dhe një projekt për bashkim me Shqipërinë. Të gjitha këto që numërova e bëjnë situatën dhe këtë proces mjaft të paqartë e aspak vijëdrejtë.

P.sh. Partitë politike në Serbi për me ardh në pushtet atje propagandojnë për/me Kosovën, kurse partitë politike në Shqipëri vijnë në pushtet duke propaganduar se kush do ta fusë vendin nëpër strukturat e ndryshme perendimore? A është edhe kjo njëfarë amullie që është krijuar në Kosovë për shkak se Shqipëria nuk e ka rolin intervenues në këtë çështje?

Kjo, për mendimin tim, lidhet me atë se fati i shqipëtarëve, për fat të mirë apo të keq, edhe gjatë shekullit XX, është përcaktuar kryesisht nga vullnetet e Përendimit dhe jo nga proceset e brendshme shqipëtare. Pra, po ta shohim historikisht formimi i shtetit shqipëtar më 1912 dhe lënia e Kosovës jashtë tij, ishte rezultat i faktorit ndërkombëtar. Ai ka qenë përcaktues në dhënien e pavarësisë së Shqipërisë. Se shqipëtarët, për arsye që lidhen me atë se si u ka ardhur historia, nuk kanë mundur të jenë faktor determinues brenda-për-brenda vetëvetës për të përcaktuar fatin e tyre. Dhe politikanët shqipëtarë kanë lindur nga këto situata që janë lidhur pastaj edhe me interesat e tyre të pushtetit. Historia sikur të ishte përcaktuar vetëm nga brenda do të kishte qenë ndryshe sigurisht. Edhe Shqipëria duket e pavarur, mirëpo edhe politikanët tanë janë të varur. Për mirë apo për keq kjo është e diskutueshme.

Si e shpjegoni që politikanët si në Kosovë ashtu edhe në Shqipëri nuk e shiqojnë së pari interesin e vendit të tyre, por përkundrazi kanë një dashuri të pakusht ndaj Perendimit?

Por kjo s’është dashuri pa kushte. Kjo as nuk është dashuri fare. Ky është pragmatizmi i një klase politike e cila hisorikisht, siç thashë, ka ardhur në pushtet nëpërmjet të huajve. Historikisht. Merre me radhë historinë e Shqipërisë.

Mirëpo kjo është një gjë që po na kushton ?

Lidhur me çeshtjen nëse po na kushton ose jo, këtu në rastin e Kosovës sot, por edhe të Shqiupërisë dje dhe sot, unë kam pikëpyetjet e mia. Në ç’kuptim? Sepse në qoftë se do të flasim me termat e një shteti komb shqiptar, i vetëmjaftueshëm, i organizuar dhe i fuqishëm, ky ka munguar. Të flasim çiltas, unë kam pikëpyetjet e mia për atë që do të kishte ndodhur nëse disa rrethana historike të caktuara, për mirë a për të keq, - kjo është çeshtje prap e hapur, - nuk do të kishin bërë që forca të caktuara ndërkombëtare të mbështesnin ekzistencën e një shteti shqipëtar. Ashtu sikurse kanë bërë që sot të mbështesin një Kosovë të pavarur. Pra, sikur të bëhej fjalë për një popull shqiptar të pambështetur nga ndërkombëtarët, a do të kishte qenë ai në gjendje të fitonte pavarësinë e të ndërtonte shtetin e vet komb? Nuk e di, ndoshta edhe po, por ndoshta edhe jo. Të paktën, në rastin e Kosovës, jo kaq shpejt e kaq lehtë. Ne shikojmë një popull si ai palestinez që po lufton shumë për pavarësinë, por s'e merr dot, shikojmë kurdët s’marrin dot shtet, shikojmë Tibetin, çeçenët. Pra e kam fjalën se ajo që quajmë varësia ndaj ndërkombëtarëve është e diskutueshme se sa është pozitive e sa negative në këtë rast. Sot në botë ka një kontradiktë të fortë midis asaj që quhet e drejta e popujve për vetvendosje më një anë dhe principit të sovraniteti dhe integritetit territorial të shteteve më anë tjetër. E drejta e pupujve për vetvendosje mund ta ndryshonte krejtësisht hartën e botës e prandaj principi i sovraniteti i mosndryshimit të kufijve i nënshkruar në Helsinki mbetet dominant. Ja pse ngulmohet kaq shumë të thuhet se Kosova është një rast i veçantë. E nëse është kështu - çka mua nuk më bind - shqiptarët e Kosovës duhet ta shohin si privilegj që janë trajtuar si rast i veçantë se nuk më duket se kan bërë më shumë sesa palestinezët apo kurdët apo çeçenët për ta fituar vetë pavarësinë.

Unë nuk e di se sa ju jeni i njoftuar me planin e Ahtisaarit ?

Pak a shumë…

Kuvendi i Kosovës e ka pranuar planin e Ahtisaarit me aklamacion, ky është një plan që Kosovën e ndan në vija etnike, kulturën ortodokse mesjetare të Kosovës e serbizon, pra kishat dhe manastiret ortodokse shqipëtare ia jep Serbisëe dmth na e bën shkëputjen kohezive në aspektin historik? Dhe tash nëse flasim për mbështetjen e perendimit për krijimin e një shteti të tillë, kur me kalimin e kohës po sikur Bosnjen edhe Kosovën ndërkombëtarët do ta shpallin si shtet të dështuar…

Plani i Ahtisaarit sipas mendimit tim është projekti i një shteti që formon kombin. Ju më heret në bisedë përdorët fjalën shkombëtarëzim i shqipëtarëve. Është interesant përdorimi i këtij termi. Shkombëtarizim nënkupton që ti e ke një identitet kombëtar të cilin po e humbet, apo jo. Në fakt, ajo që ndodh është vazhdimi i një procesi kombformimi. Është një proces, sipas planit të Ahtisaarit, i formimit të një kombi që quhet në terminologjinë e njohur kombi i shtetit, siç janë shumë shtete: Franca, SHBA, Anglia dhe jo kombi i kulturës siç ka qenë modeli italian apo gjerman në shek XIX. Synohet të formohet një shtet i ri me një flamur të ri si simbolin e vet, me kufijtë e vet dhe tentohet të krijohet një identitet që në rastin e shqipëtarëve të Kosovës nuk mund të jetë më identiteti që ata kanë pasur më përpara, apo të cilin aspironin ta kishin. Sepse identiteti është një proces, dhe ky është problemi. Kur thua "shkombëtarizim" nënkupton se e ke një identitet kombëtar që po e humbet dhe po mbetesh pa gjë. Kurse kur e kupton identitetin si proces nuk po e humbet, por po e ndryshon. Çështje tjetër, pastaj, nëse e pranon këtë ndryshim apo nuk e pranon; sa ky ndryshim është i mirë për ty, sa është i keq, sa i madh apo i vogël. Kjo mbetet një çështje e hapur.

Identiteti është një proces shumë i ndërlikuar. Nuk bëhet me dekret e as në laborator dhe nuk krijohet me anë të dëshirave. Shqipëtarët e Kosovës kanë identitet, ata janë shqiptarë. Edhe lufta e fundit e 1999 është bërë në këtë frymë…

Deri më 1999 shqipëtarët luftuan në emër të flamurit të tyre kuq e zi. Mirëpo, çfarë ndodhi? E thashë më parë, ndodhi që, në këtë luftë, ndërhyri një forcë e tretë pa të cilën vështirë se mund ta fitoje luftën. Ajo hyri brenda për arsyet e veta; ka shumë hipoteza pse u bë ndërhyrja në Kosovë: humanitare, mbrojte të drejtave të njeriut, që të mos përsërtitej edhe njëherë Bosnja, në një kuadër gjeo-strategjik për të justifikuar ekzistencën e NATO-s etj.. Dhe duhet ta pranojmë këtë. Nuk mund të besojmë se ne shqiptarët na donin shumë ndërkombëtarët dhe hynë për ne sepse mendojnë se këta shqiptarët janë popull i zgjedhur…, apo jo. Ata hynë për interesat e tyre dhe, në momentin që hynë, vendosën, siç kanë bërë historikisht perandoritë e mëdha, le të përmend Romën psh. të vendosin ligjet e tyre në territorin ku shkelin. Dhe këtu shfaqet qartë ajo që e quajta kontradiktë që u lind shqipëtarëve: në një kohë kur ata luftuan me flamurin kombëtar sot u duhet të mbajnë një flamur tjetër që ua kanë imponuar ndërkombëtarët, që janë fitimtarët e luftës. Po pse? Sepse nuk mund të thuash kurrsesi se ata ndërhynë për të krijuar, shtetin-komb shqiptar në kuptimin e shekullit XIX, ku vërtet luftohej për pavarësi kombëtare, kur Bajroni shkonte dhe luftonte për pavarësinë e Greqinë, sepse çlirimi kombëtar ishte asohere fryma e kohës. Jemi në shekullin e XX-XXI, ku fryma e kohës në Perendim nuk është më çlirimi ose pavarësitë kombëtare, por globalizimi, ndërvarësia midis shteteve, të drejtat universale të njeriut, mbrojtja e multikulturalizmit që përbëjnë, si të thuash, frymen dominante. Edhe Perendimi, siç thashë, ka kontradiktat e veta në këtë aspekt, kundërprojektet nacionaliste, por fryma dominante është kjo. Dhe prandaj ai vjen me një projekt tjetër, me një flamur tjetër, me një proces tjetër nga ai i shqiptarëve. Të thotë ty: unë të mbështes deri këtu dhe ti do të pranosh këtë proces. Madje unë ta imponoj këtë proces. Tani pikëpyetja është kjo për mua: sa janë të gatshëm shqiptarët kulturalisht, shpirtërisht, për ta pranuar këtë proces, jo vetëm shqiptarët, por edhe serbët, por edhe gjithë Ballkani, ku dominojnë nacionalizmat. Pra, sa mund të këtë sukses ky proces? Unë kam pikëpytjet e mia se a mund të ketë sukses ky proces.

Në kohën e Millosheviqit shqiptarët janë rrahur, torturuar, dhe janë vrarë vetëm e vetëm pse kanë bartur flamurin kuq e zi. Dhe me anë të një lufte dhe me gjithë ato vrasje që ndodhën Millosheviçi nuk mundi t’i deshqiptarizojë shqiptarët. Mbase ndjenjën kombëtarë vetëm sa u’a forconte. Mirëpo çfarë ndodh tash? Këto plane, ky projekt që vijnë nga lartë e që e kanë përkrahjen e politikës vendore, po na e ndryshon edhe flamurin me anë të një procesi të ‘padhunshëm’. Madje ky projekt po na i ndryshon të gjitha ato të cilat Millosheviçi nuk mundi të na i ndryshojë madje as me luftë. Pse ndodh kjo?

Millosheviçi ka dashur të të asimilojë dhe të ta heqë flamurin kuq e zi në emër të flamurit serb, indentitetit serb, ose të të dëbojë fare. Perendimi don të të asimilojë ( qeshet ) edhe të të integrojë si me thënë në emër të flamurit të vet, me yje sëbashku me serbët. Edhe tani kemi një imponim. Këtu çeshtja është se sa janë shqiptarët dhe përgjithësisht ballkanasit, por edhe vetë perendimorët të bindur në këtë projekt. Për mua ky është një projekt shumë i madh. Është projekti i vllazërimit të popujve, i Europës së Bashkuar. Mos të harrojmë; ky jo se ta heq identitetin; identiteti shqipëtar mbetet, por të shtohen edhe identitete të tjerë plus, sipas këtij projekti identiteti yt nuk kërcënon identitetin e tjetrit dhe anasjalltaz. Kosova multietnike, siç përfytyrohet, është një shtet ideal edhe në Perendim. Ideal në bazë të një konceptit jonacionalist, por post-nacionalist në qoftë se mund ta quajmë kështu.

Mirëpo, ky farë identiteti që po tenton të krijohet në Kosovë nuk duket se është nuancë. Është tamam ngjyrë…

Po, po… ngjyrë është. Por tani problemi është ky: pse ti nuk e pranon këtë ngjyrë?

Mirë. Ne si Kosovë dhe si shqipëtar në përgjithësi jetojmë në një vend/kohë ku; Kroacia tenton ta marrë një pjesë të Bosnjës, Hungaria tenton ta marrë Vojvodinën e cila thotë se është e banuar me Hungarez, Bullgaria tenton ta marrë një pjesë të Maqedonisë, po ashtu edhe Greqia një pjesë të Shqipërisë dhe Serbia e kontrollon një pjesë dhe tenton që ta rrimarrë tërë Kosovën. Dhe në tërë këtë farë gjendje ne shqipëtarët tentojmë të bëhemi kozmopolit, ku na çon kjo?
Mbase edhe Arbër Xhaferin kur flet për këtë problem thotë se: A duhet te debatojmë se a jemi shqipëtarë? Kurse ne po debatojmë, e në fakt nuk duhet te debatojmë…

Hiq pretendimin e serbëve për sovranietein mbi Kosovën dhe ndoshta rrezikun e mosqëndrueshmërisë të Bosnjes përsa i përket vendeve të tilla si Greqia, Bullgaria Hungaria nuk i shoh orekset që përmendni të ndezur përveçse në mendjet e sëmura të një minorance. Janë vende që bëjnë pjesë në bashkësinë evropiane tashmë. Kjo që thoni ju mund të ndodhë në rastin e një Lufte të Tretë në Evropë, çka është thuajse e pamundur
Sa për debatin nëse jemi shqiptarë ne nuk debatojmë për humbjen, por debatojmë për ndryshimin e identitetit të shqiptarëve. E këtu ka një ndryshim të rëndësishëm që ka të bëjë me dy qasje të ndryshme ndaj identitetit. Ajo që e kam quajtur shpesh "qasja esencialiste" ndaj identitetit është qasja sipas të cilës identiteti është një dhe i pandryshueshëm. Është ajo që kemi qenë, që jemi dhe që do të jemi, - sikur të bëhet fjalë për një bërthamë, mishi rreth të cilës ikën, ndryshon, por ajo mbetet aty "e ngurtë". Kurse "identiteti i lëngshëm", siç e quan Baummani, e konsideron atë si një proces, një "ngjarje" në ndryshim. Pra ne na duket se kështu kemi qenë qysh nga koha ilire, në fakt identiteti shqiptar për të cilin po flasim është një konstruksion i elitave nacionaliste të shekullit XIX; shqiptari që kemi sot, ai flamur që kemi sot, për të cilin themi ky është flamuri ynë, është vendosur të ishte flamuri i Shqipërisë më 1912. Ky identitet është ndërtuar mbi disa mite të nacionalizmit shqipëtar, të rëndësishme si gjuha, Skenderbeu, disa momente të historisë së përbashkët. Por, po të shikosh historinë, ndërtimi i këtij identiteti ka qenë një proces shumë i komplikuar. Ka ardhur nga disa procese që kanë konverguar në një identitet dominant që erdhi duke u forcuar. Ndërkaq edhe ai nuk se ka mbetur gjithnjë i njëjtë. Në kohën e Enver Hoxhës ndryshoi identiteti. Nuk ishte e njëjta gjë shqiptari i Enverit me shqiptarin e kohës së Zogut apo edhe më heret. Kështuqë, në këtë proces, sot shqipëtarët edhe po humbasin diçka edhe po u shtohet diçka jo mekanikisht, por organikisht duke e ndryshuar pra të gjithin. Ndryshimi kryesor lidhet me atë që e quajmë identiteti europian që synon t'i bëjë pjesë e Europës. Se sa pastaj ata do të mund të arrijnë të jenë edhe europianë pa e humbur identitetin shqiptar që ka të bëjë me historin e tyre, - se kam dëgjuar se në Kosëvë ndodhin edhe gjëra të tilla që, meqënëse jemi europianë, atëherë le ta heqim fenë muslimane dhe të bëhemi të krishterë - kjo është një punë tjetër. Këto janë procese ndërtimi identitar dhe se sa t’i ke dinjitet në këtë proces, sesa t’i ruan dhe nuk hedh poshtë të kaluarën tënde, identitetin e mëparshëm kjo është një çështje e rëndësishme. Për fat të keq shqiptarët shpeshëherë në historinë e tyre i janë adaptuar identitetit të ri që u është imponuar nga konjuktura e jashtme dhe politika e brendshme; janë bërë kinezë, sovjetikë, kanë ndërruar emrat duke i bërë Vladimir… e kupton… dhe tash ndërrojnë edhe emrat edhe mbiemrat dhe fenë, bëhen të gjithë anglez, amerikan… e kupton në një mënyrë që tregon një popull ende të paformuar mirë, ende në një stad paksa fëminor.

Ju thatë se identiteti shqipëtar është ndërtuar mbi mite si Skenderbeu, është ndërtuar mbi simbolika dhe simbole kombëtare…

Po…

Po me të njejtat mite dhe simbole kanë qenë edhe shqipëtarët jashtë kufijve të Shqipërisë kanë kaluar me të njëjtën histori.

Jo, me të njejtën histori, sepse, po të shikosh, historia jonë me historinë e Kosovës është e ndryshme nga 1912 e këtej në shumë aspekte. Por edhe më parë ka qenë e ndryshme sepse katër vilajetet ku kanë jetuar shqiptarët në kohën e Perandorisë Osmane kanë pasur shumë ndryshime njëri nga tjetri. Shqiptarët e Kosovës kanë kultivuar disa mite nacionalist të konstruktuar në kohën e Rilindjes por, duke mos patur shtetin e tyre, si ata të Shqipërisë, procesi ka qenë i ndryshëm. Ata kanë qenë në Jugosllavi ku janë diskriminuar nga serbët, dhe kjo ka luajtur një rol me rëndësi, por ku ka pasur edhe Bashkim-Vllazërim, ku kanë mësuar serbisht, ku kanë mundur të dalin në kohën e komunizmit jashtë shtetit, ku kanë ruajtur fenë. Dua të them se kanë patur një histori tjetër nga ajo e shqiptarit të Shqipërisë dhe se, duke qenë identiteti një proces, historia ndikon edhe në formimin e identiteve, e diferencave. Nuk mund të thuhet, pra, se është ruajtur një thelb i njëjtë dhe i pandryshueshem për të gjithë; as se ky do të mund të ruhet nëse historitë do të jenë të ndryshme.

Edhe këto që ju po i thoni që si kanë jetuar në Jugosllavi ka pasur vllazërim-bashkim etj., e që i kishin futur me dhunë, prap shqipëtarët nuk i harruan këto mite përkundrazi janë forcuar dhe trashëguar.

Edhe i kanë harruar një pjesë…

Janë harruar nga presioni…

Edhe presionet janë pjesë e historisë. Psh. u eliminua feja fare në Shqipëri që është princip i rëndësishëm identitar, u injoruan dhe harruan shumë figura…

Përveç kësaj në Kosovë pas 17 shkurtit, 28 nëntori dita e flamurit nuk do të jetë festë zyrtare. Dmth nuk është se po e bëjmë edhe një identitet të ri... Jo, ne po e humbin identitetin që e kishim dhe kinse po na imponohet një identitet i ri e që në fakt s’është identitet.

Për mua kjo që thoni ju: kjo ndërprerje, ky ndryshim i menjëhershëm i imponuar është procesi interesant që e paraqet vështirësinë e madhe. Po të vësh re, identitetet në përgjithësi kanë ndryshuar me gradualitet, por mos të harrojmë se kanë ndryshuar edhe me hove, me revolucione të caktuara. Shqiptarët në shek XIX shumica identifikoheshin si turq, ama etno-lingustikisht qenë shqip tar. Vjen nacionalizmi dhe identifikohen si shqiptarë… vjen komunizmi si një revoulucion dhe identifikohen si komunistë internacionalistë më shumë sesa si shqiptarë nacionalistë. Pastaj, veçanërisht pas prishjes me jugosllavët e sovjetikët i rikthehen nacionalizmit duke u bërë nacional - marksist - leninistë. Edhe shqiptarët e Kosovës ka qenë një kohë që më shumë ishin jugosllavë sesa shqiptarë. Zgjimi kombëtar edhe aty ka qenë një proces. Qe një kohë që u bënë marksist leninistë për të qenë shqiptarë. Janë identitete këto. Pavarësisht sesa këto nguliten, sesa mund të rezistojnë në kohë. Tani edhe në këtë situatë në Kosovë jemi në një situatë ku ka ndërprerje të fortë, ku imponohet një identitet më shumë sesa pranohet. Imponohet edhe për rrethana pragmatizmi politik dhe kjo e bën të vështirë atë sesa mund të mbijetojë vërtet ky lloj identiteti i ri, kjo lloj Kosove a çka do të jetë. Por ama unë e quaj një eksperiment të hapur dhe jam shumë kurioz të shoh si do të shkojë. Kush do të triumojë? Por mos kujto se ke aq fuqi ta ndryshosh këtë perandorinë e madhe që na e ka imponuar. Është një perandori që i ka imponuar ligjet e veta. Mund të thuash: ç’është kjo padrejtësi, por kur shikon pastaj historia kështu ka qenë. Kështu ua kanë imponuar gjithmonë shumëçka vendeve të vogla.

Pajtohem se nuk mund t’i kundervihemi kësaj perandorie siç po e quani ju, mirëpo, a mund t’i bëjmë ballë një gjëje e cila është e dëmshme për ne, të mos ta pranojmë?

Po përse mos ta pranojmë, lind pyetja? Sepse unë vetë nuk jam nacionalist dhe gjithmonë e kam parë me shumë dyshim nacionalizmin me çka polli në Luftën e Dytë, por edhe së fundi në ish Jugosllavi. Koha provoi që nacionalizmi që pati periudhat e veta të rilindjeve dhe reformave të mëdha kombëtare solli pastaj edhe katastrofa të mëdha. Nuk kemi ardhur kot sot tek ky projekti i Ahtisaarit. Ai është një projekt antinacionalist në thelbin e vet. Sepse luftat nacionaliste bënë atë që bënë në Ballkan. Shqipëria e madhe, Serbia e madhe, Kroacia e madhe të gjitha këto krijuan në fakt plagë dhe probleme të mëdha. Tani këtu pyetja është, pse shqipëtarët e kanë kaq vështirë të pranojnë një projekt mbinacional? Dhe, a është pozitiv apo është negativ ky? Pse qenka më mirë që unë të jetoj vetëm në një shtet të vogël shqiptar dhe vetëm me shqiptarë dhe mos të ndjehem mirë kur ka edhe popuj të tjerë që jetojnë në shtetin tim, që më pasurojnë kulturalisht, siç është ideja e një Europe të së nesërmes, ku të lëviz pa kufi, sigurisht duke ruajtur edhe kultivuar kulturën time kombëtare. Kjo është një çeshtje që mbetet e hapur. Sepse, po të vësh re, nacionalizmi si ideologji dhe instrument politik, vërtet ka sjellë në shumë vende një çlirim kombëtar, ndaj një kolonizatori, por nuk mjafton vetëm kaq për të qenë i lirë nëse brenda vendit tënd nuk je i lirë. Ne ishim të pavarur në kohën e Enver Hoxhës. Ai na fliste për pavarësi gjithë kohën: nga Perendimi, Lindja, nga fetë nga të gjithë, por kishim diktaturën më të egër, jetonim në një zgjedhë që asnjë i huaj nuk e na e kishte sjellë më parë. Ka shumë raste kur vende të ndryshme janë çliruar nga kolonializmi, po përmend Algjerinë, që u çlirua nga Franca, e që kanë rënë në një diktaturë të egër. Pra ka shumë element që e krijojnë atë që mund të quhet liria e njeriut dhe sistemi i vlerave të demokracisë. Çeshtja është nëse e pranojmë apo s'e pranojmë këtë sistem vlerash që ka Europa sot. Cili është ky sistem vlerash? Çka don të imponojë ai? Nëqoftë se është një sistem vlerash antinacionalist në kuptimin e nacionalizmit si urrejtje ndaj tjetrit, si mospranim i tjetrit, si përjashtim i tjetrit, si luftë me tjetrin, atëherë ky është një sistem vlerash për t’u përvehtësuar. Mirëpo ti mund të thuash që unë nuk jam i sigurtë akoma se a jam çliruar dot nga Serbia me këtë proces, sepse mund të mbetem në Serbi. Kjo pastaj e komplikon situatën, por shumëçka do të varët nga shqipëtarët sesa dinë ta menaxhojnë këtë kontradiktë.

Problemi i Kosovës është se shqiptarët e Kosovës janë në një proces të humbjes së identitetit, kurse në anën tjetër e ka një armik të përbetuar siç është Serbia e cila e kontrollon një pjesë të territorit të Kosovës, i ka enklavat githandej nëpër Kosovë, të cilat i kontrollon nëpërmjet strukturave paralele dhe si rrjedhim ne në vend se të merremi me këtë rrezik që po na kanoset, ne merremi me këto që na i servon Europa siç është identiteti, që për disa është ‘vlera’, kurse për shqiptarët problem…

Në fakt procesi vjen nga Rambujeja

Po, po… ky proces ka një koherencë…

Procesi ka këtë koherencë, që vjen nga fakti se ne nuk fitojmë dot gjë pa mbështetjen e Perendimit. Dhe Perendimi, siç thashë, ka pasur interesat e veta. Unë dyshoj se po të kishte ndodhur pas 11 shtatorit ajo që ndodhi më 1999 do të bëhej dot ndërhyrja e NATO-s. Pse? Sepse do të prisheshin ekuilibrat me Rusinë, do të ishte një situatë tjetër do të ishte më e koklavitur puna. Prandaj them që ai që po e quajmë në këtë bisedë "identitet" edhe negociohet. Pra unë bëj negociata vendos kushtet e mia. Unë të pranoj ty me këtë flamur, s’do këtë flamur atëherë unë s’të pranoj fare. Në këtë negocim për mua është e rëndësishme që shqipëtarët të ndërtojnë shtetin në kuptimin e shtetit ligjor, administratës efiçente dhe të pakorruptuar se tek e fundit, siç thotë edhe Gëte-ja kombi është fjalë boshe përpara asaj që jeton përditë në kuptimin e mirëqenies ekonomike, kopshtit që ke, pranë shtëpisë, sa i mirëorganizuar je, çfarë cilësie të jetës ke. Në këtë kuptim përshtypja ime është që shqiptarët flasin kaq shumë për kombin, flet Xhaferi …OK, por nuk bëjnë dot një palë zgjedhje atje në Maqedoni, bëjnë banditizma atje. Atëherë, bëj më mirë punën e kulturimit, e shkollimit, e organizimit, e administrimit lokal e respeiktit të ligjit e të tjetrit dhe atëherë vjen vetë shumëçka.

Frojdi thotë që -qytetërimi është ndrydhje- në kuptimin që shoqëria i ka disa dogma ku edhe identiteti kombëtar është ndërtuar mbi këto dogma, mbi këto tema tabu.

Tabu nuk janë…

Madje edhe ju në një shkrim tuajin keni shpjeguar se përse na duhet Skenderbeu si hero kombëtar ndonëse në kohën kur ka luftuar Skenberbeu nuk ka pasur kombe. Dmth na duhet ky kohezioni historik që nëpërmes kësaj lidhje historike kemi krijuar edhe këtë identitet që kemi sot…

Skenderbeu është mit i nacionalizmit shqipëtar. Por po të shikosh, për mite kemi gjithmonë nevojë sepse miti, siç thuhet, është "fillesë organizuese", organizon, bashkon. Miti ka shumë rëndësi në krijimin e komunitetit, në identifikimin e një komuniteti. Por mitet ndryshojnë.

Në ç’kuptim ndryshojnë mitet?

Po të shohësh gjen shumë sot ne Europë kalorës si Skenderbeu që kanë bërë luftërat të ndryshme, që rrinë nëpër sheshe që mbajnë emrat e tyre. Po të pyesësh se kur janë ngritur ato monumente do të zbulosh se shumica janë ngritur në shekullin XIX, XX, e kjo është periudha e nacionalizmave. Po të shohësh sot nuk ka më thuajse fare monumente për luftëra e luftëtarë sepse, mbas Luftës së Dytë Botërore, bëhen monumente për viktima, jo për ata që kanë bërë luftëra. Jemi në kohën e konstruktimit të miteve që frymëzojnë paqen e bashkëjetesën. Çdo kohë ka mitet e veta.

Do të thotë që ka përfunduar ky procesi i krijimit të kombeve?

Në Evropë ka përfunduar ndonëse, siç thashë më parë, jo pa rrezik, rikthimi të nacionalizmave. Por fryma dominuese është bashkimi i vlerave dhe jo ndarja e urrejtjet nacionaliste. Shqipëtarët dhe Ballkani në tërësi jetojnë anakronizmin e fenomenit. Ti nuk ke mbaruar procesin e krijimit të shtetit-komb në një kohë kur bota, tek cila ti kërkon të futesh e të bësh pjesë, ajo perendimore, e ka tejkaluar, ka tjetër "frymë kohe". Kjo them se është gjithë kontradita e asaj që ndodh në Ballkan dhe në Kosovë, ky anakronizëm kjo mospërputhje e dy frymërave të kohës. Tani e gjithë zgjuarësia është se si ta kapërcesh këtë anakronizëm.

Çka mendoni Ju, si të kapërcehet?

Mendimi im është çka thashë më parë: duhet marrë më e mira e asaj që mund të jetë pjesë e ideologjisë nacionaliste, që të frymëzon ruajtjen dhe zhvillimin e kulturës kombëtare, dashurinë për njëri tjetrin, sakrifikimin në emër të së mirës së bashkëkombësve dhe të ardhmes së tyre e të fëmijëve, por duke e hibridizuar me frymën e kohës europiane dhe vlerat themelore që ndërtojnë këtë frymë që janë ato të lirisë, demokracisë e respektit për tjetrin e ndryshëm, që e bëjnë njeriun një qënie që ka personalitetin dhe integritetin e vet individual, që nuk e plotëson boshllëkun e vet shpirtoror me një identitet të vetëm kolektiv dhe as me urrejtjen ndaj tjetrit, siç ka ndodhur me nacionalizmat, por që zhvillon personalitetin e vet shumëidentitar duke zhvilluar potencialitetet e veta e duke u pasuruar nga kontakti me të tjerët. Për këtë duhet patur parasysh gjithashtu se edhe në Evropë ka pluralizëm, ka të majta e të djathta pikërisht se disa janë më nacionalistë, e konservatorë e të tjerë më internacionalistë, kozmopolite e progresistë dhe kjo krijon dinamikën dhe ekuilibrin duke bërë të përfaqësohen të gjithë më mirë. Me fjalë të tjera mendimi im është që në qoftë se shqiptarët do të përqëndrojnë më shumë vëmendjen në kulturimin e tyre, nëse do të ndërtojnë një vend ku shkollat do t’i kenë të mira, ku të mësohet mirë shqipja, por edhe gjuhë të huaja, ku aritmetikën e shkencat e profesionet fëmijët t'i mësojnë mirë, ku administrimi lokal, punësimi, respekti për ligjin të funksionojnë, ku tek e fundit të rriten njerëz që kanë dinjiteet e personalitet individual, atëherë them se kjo do të ishte një rrugë që do ta lehtësonte shumë kapërcimin e kësaj kontradikte që po jetojnë midis aspiratës për pavarësi e sovranitetit nga njera anë dhe interdipendencës nga ana tjetër.

Intervistoi Dritan Dragusha

No comments: