1)Ditët që pasuan sulmet
terroriste në Paris, Lapsi ka botuar një polemikë mes Veton Surroit dhe Ben
Blushit. Ata duket se ndahen mbi
rolin e islamit në terrorizmin. Cili është qëndrimi juaj?
E kam ndjekur polemikën. Jam më
afër argumenteve të Surroit lidhur me pyetjen nëse është Islami shkaku i
terrorizmit apo po instrumentalizohet? Mendoj se për t'iu përgjigjur sa më
drejt kësaj pyetjeje duhet t'i kthehemi mësueses tonë më të madhe, historisë.
Ajo na flet për dy faqe të fesë. Njëra është ajo e fesë si përbashkuese e njerëzve në emër të Zotit
e të shenjtorëve apo profetëve të saj që mishërojnë disa vlerave e principeve
morale. Nëpërmjet tyre ajo i jep njeriut, si individ, ndjenjën e bashkësisë dhe
jo vetëm, por nëpërmjet riteve e praktikave të veta edhe një jetë shpirtërore
që do të thotë edhe një shpresë dhe një kuptim jete. Këtë do ta quaja feja si
mënyrë jetese e individit dhe e grupit ku, përveç predikimeve të dashurisë, të
paqes, nuk mungojnë edhe gjëra të papranueshme nga jobesimtarët në kohën e
sotme, veçanërisht, si ato që ushqejnë nënshtrimin e gruas ndaj burrit, dënimin
e homoseksualëve, të jobesimtarëve etj.. Më anë tjetër feja, duke ndërtuar në
mendjen e besimtarëve të vërtetat e saj të cilat i shenjtëron dhe i bën të
paprekshme është edhe një faktor thelbësor identiteti për individin dhe grupin,
duke i dalluar ata nga të tjerët. Këtë do ta quaja principi identitar i fesë.
Mendoj se shpjegimin më të thellë të instrumentalizimit të fesë edhe nga terrorizmi
i sotëm islamik duhet ta kërkojmë duke u nisur nga dallimi midis fesë si mënyrë
jetese dhe fesë si princip identitar.
Historia na tregon se grupime apo
edhe popuj me identitete të ndryshme fetare janë ndeshur me njëri tjetrin duke
mbajtur flamurin fetar në krye të ushtrive të tyre. Për ilustrim do të sillja
një nga betejat më të famshme në histori, atë të Ponte Milvios ku legjenda
thotë se Kostantinit të Madh, që po luftonte për të marrë Romën, iu shfaq një
kryq në qiell nën të cilin ishte shkruar "In hoc signo vinces" (Me
këtë shenjë fiton). Përballë Konstandinit ishin ushtarët e Masencios që kishin
në mburojat e tyre shenjën e diellit sepse Roma asokohe ishte ende me fenë
pagane dhe Hyu i romakëve ishte Dielli. Por historianët modernë tregojnë se
Kostandini në fakt as që ka besuar tek Krishtërimi dhe se këtë historinë e kryqit në qiell e ka thënë shumë kohë më vonë kur, për të
sunduar dhe eliminuar kundërshtarët paganë,i duhej mbështetja edhe e të
krishterëve. Dhe në fakt në këtë periudhë historike ndodh diçka shumë
paradoksale: krishterimi bëhet fe shtetërore e perandorisë dhe të krishterët,
pas afro katër shekujsh të persekutuar, fillojnë e bëhen persekutorë. Si është
e mundur kjo kur, po të kesh parasysh fjalët e Krishtit, që na mëson të duam
edhe armikun tonë, mund fare mirë të deduktojmë se kurrsesi Krishti nuk do të
kishte lejuar të bëheshin tërë këto beteja e vrasje e deri kryqëzata e
persekutime në emër të tij? Si mund të nxirrte Krishti shenjën e tij në qiell
për të nxitur një betejë vrastare dhe mizoritë që e pasuan atë? Shkurt dua të
them se kur flasim për luftëra fetare që kanë përdor edhe zjarrin dhe hekurin për
të shtypur, konvertuar apo deri shfarosur të tjerët nuk kemi të bëjmë me fenë
si mënyrë jetese, por me shfrytëzimin e fesë si princip identitar dhe se
motivet e vërteta të luftërave duhen kërkuar gjetkë: në qëllime pushteti,
pushtimesh, në frustrime social ekonomike apo edhe, siç thotë Surroi kur flet
për terrorizmin,duke cituar Robert Pape, në "shporrjen
e forcave okupatore nga territori që terroristët e konsiderojnë atdhe", kurse feja si princip identitar ka
shërbyer thjesht për t’i grumbulluar, motivuar dhe mbajtur bashkë luftëtarët e
të njëjtit besim.
Ju kujtoj se gruaja e njërit prej
terroristëve të Parisit tha se i shoqi nuk shkonte thuajse fare në xhami. Është
e qartë se ai nuk e përdorte islamin si mënyrë jetese, por si princip
identitar.
***
Megjithatë, po të shikojmë
historinë, ajo na tregon gjithashtu se vërtet ka pasur plot luftëra fetare, por
popujt me fe te ndryshme kanë mësuar edhe të bashkëjetojnë e të respektojnë
besimet e njëri tjetrit. Këtë e tregon edhe historia e Perandorisë Osmane ku
kemi bërë pjesë edhe ne ku popujt me fe të ndryshme kanë bashkëjetuar me
myslimanët, se po të kishte qenë ndryshe në afro 500 vjet dominim të osmanëve
myslimanë në Ballkan nuk do të kishte pasur më asnjë ortodoks apo katolik dhe
nuk do të kishte mbetur kishë e sinagogë më këmbë në Ballkan. Madje ka qenë një
kohë kur ebrejtë vinin në Perandorinë Osmane sepse persekutoheshin nga të
krishterët. E njëjta gjë ka ndodhur edhe me të krishterët që kanë jetuar
në tokat arabe ku sot po u bëhet
jeta gjithnjë e më e vështirë nga ekstremistët islamikë. Kjo bashkëjetesë, që
s’mund të fetishizohet sigurisht, sepse ka pasur edhe diskriminime, ka ndodhur
sa në sajë të ekuilibrit të forcave të ndryshme aq edhe në sajë të fesë si
mënyrë jetese që u ka mësuar njerëzve se duhet të duan njeriun dhe jetën dhe jo
t'i vrasin ato. Unë mendoj se kjo frymë e bashkëjetesës me tjetrin në paqe
është mbizotëruese në botën Islame edhe sot, kurse aktet terroriste që shohim
nuk e kanë inspirimin nga Islami, por nga problemet sociale ekonomike të
injorancës, të nacionalizmave, të korrupsionit e abuzimit të elitave sunduese
në vende të botës Islame apo në frustrimet social ekonomike të emigrantëve me
fe islame në Evropë, që pastaj instrumentalizojnë islamin duke përdorur atë që
e quajta principi i tij identitar.
2) Blushi duke nënkuptuar
përgjegjësinë Islamit ngre çështjen e zbutjes së Islamit. Si mendoni, a mund të
zbutet Islami dhe a mund ta ndihmojë bota perëndimore për këtë, ashtu sikurse e
sheh zgjidhjen Blushi?
Kur flet për "zbutje"
të Islamit Blushi intuitivisht ndoshta ka parasysh procesin që ka ndodhur në
Evropë. Por a mund ta quajmë atë "zbutje të Krishterimit" dhe, nëse mendon
se po, duhet t'i përgjigjej pyetjes se kush e ndihmoi Krishterimin të zbutet,
që ta aplikojmë atë edhe tek bota Islame. Unë mendoj se ai proces që më shumë
se zbutje mund të konsiderohet hapje e
Krishterimit ndaj të
tjerëve- ku hyn edhe ndarja e kishës nga shteti, sekularizimi, që do të thotë
pakësim i mundësisë për të instrumentalizuar fenë nga pushteti tokësor - ka
qenë një rrugë e gjatë me shumë kthesa e zhvillime të tilla si Rilindja
Evropiane me Humanizmin, Revolucioni Francez me Iluminizmin, Revolucioni
industrial që solli kapitalizmin e bashkë metë edhe liberalizmin,e që vazhduan
në shekujt XIX, XX me socializmin, nihilizmin, fashizmin, nazizmin, komunizmin,
demokracinë me të drejtat e njeriut. Por le të mos harrojmë se ka qenë një kohë
e gjatë dy shekullore, që kur njeriu evropian filloi të heqë dorë nga Zoti dhe krijoi fe të tjera si
feja e arsyes, feja e atdheut superior, feja e komunizmit,kur,përveç vazhdimit
të kolonizimeve evropianët kanë bërë edhe luftëra të tmerrshme edhe me njëri
tjetrin përpara të cilave këto që po shohim sot mund të quhen lodra kalamajsh.
Prandaj unë mendoj se nëse
përdorim fjalën "zbutje" duhet të flasim për zbutje të njeriut nga
etja për pushtet dhe dominim, nga autoritarizmi agresiviteti dhe urrejtja. Pa dyshim ka shumë vende sot në botën Islame ku
autoritarizmi dhe dhuna, të lidhura dhe me korrupsionin janë një problem i
madh, por të mos harrojmë se shumë nga elitat që i kanë krijuar këto probleme
kanë qenë apo edhe janë ende laike në këto vende dhe feja Islame është
instrumentalizuar pastaj nga kundërshtarët e tyre pikërisht si forcë
përbashkuese për t’iu kundërvënë, fatkeqësisht duke përdorur dhunën edhe ata.
Sot këta vende gjenden në një fazë kritike pikërisht për shkak të dështimit të
këtyre elitave për të ndërtuar demokraci, shtet të së drejtës dhe për të
zhdukur pabarazitë e thella. Është një proces delikat për të cilin më duket se njohja
e historisë dhe përvoja evropiane mund të ndihmojnë. Por nuk mendoj se
Perëndimi ka ndihmuar me mençuri që ky proces të marrë rrugën e duhur. Unë
mendoj se bota perëndimore mund të ndihmojë pikë së pari duke ndihmuar edhe
veten me heqjen dorë nga prirjet për të kontrolluar me dhunë zonat në fjalë.
Sepse, psh. ajo që po ndodh në
Irak ishte pasojë e dhunës që ushtroi Perëndimi në atë vend që u vesh me
flamurin e demokracisë perëndimore, por që synimet duket se i kishte të tjera.
Sot po bëhet gjithnjë e më evidente se Siria është bërë një arenë e luftës për
dominim midis fuqive të mëdha si SHBA dhe Rusia që janë paradoksalisht të dyja
me popullsi kryesisht të krishterë, por ku Krishtërimi si mënyrë jetese s’ka
punë fare.
3) Surroi thotë se myslimanët,
ndryshe nga katoliket që kanë Vatikanin apo Ortodoksët që kanë Patriarkanën e
Stambollit nuk kanë një qendër nga ku mund të përfytyrohej reformimi. A ka të
drejtë?
Ky është një mendim i përhapur, por për mua semplist dhe i gabuar. Sepse nëse themi se e keqja nuk vjen nga Islami, por se ai është vetëm pretekst, sikurse thotë edhe Surroi, atëherë edhe nëse "reformohet" Islami nëpërmjet një qendre që i urdhëron të gjithë besimtarët të sillen në të njëjtën mënyrë e keqja, frustrimi, dhuna do të gjejnë emra të tjera për t’u shprehur. Sikurse thashë duhet ta vëmë theksin tek reformimi i shoqërive nga autoritare, oligarkike, të dhunshme në demokratike. Dhe në këtë kontekst, gjithë duke iu referuar historisë, ajo tregon se vërtet është më e lehtë t'i kontrollosh njerëzit kur ke një qendër që drejton, por kjo mund të jetë edhe më problematike përsa i përket luftës kundër autoritarizmit. Fjala Reformë, me të madhe, ka hyrë pikërisht nga historia e Krishterimit kur Luteri iu kundërvu Papës dhe Vatikanit dmth. "qendrës" në emër të kthimit në parimet e Krishtit dhe kështu lindi Protestantizmi që një nga tiparet e veta themelore ka eliminimin e autoritetit të jerarkisë fetare, me fjalë të tjera të "qendrës" duke i mëshuar lidhjes direket të njeriut me Zotin nëpërmjet Shkrimeve të Shenjta. Edhe kjo mungesë e Qendrës ka ndikuar që në botën protestante të zhvillohet një qytetërim që në shumë aspekte sot konsiderohet më i përparuari përsa i përket çlirimit të individit nga autoritarizmi. Kështu mund të thuhet se feja Islame, duke qenë më afër Protestantizmit në aspektin se nuk e ka një qendër të vetme, potencialisht mund të ndikojë për më shumë liri. Shkaqet pse nuk ndodh kështu janë të tjera, prandaj ngulmoj se ashtu sikurse këto shkaqe duhen kërkuar kryesisht jashtë fesë edhe dalja nga rreziku i terrorizmit islamik duhet kërkuar tjetërkund. Edhe të zinjtë në SHBA ka qenë një periudhë që kanë përdorur Islamin si princip identitar për tu bashkuar e për të shkarkuar frustrimin e tyre kundër racizmit. Kapërcimi i kësaj situate erdhi nëpërmjet rritjes së integrimit, arsimimit, diskriminimit pozitiv dhe jo nëpërmjet "zbutjes" apo "reformimit" të Islamit.
Ky është një mendim i përhapur, por për mua semplist dhe i gabuar. Sepse nëse themi se e keqja nuk vjen nga Islami, por se ai është vetëm pretekst, sikurse thotë edhe Surroi, atëherë edhe nëse "reformohet" Islami nëpërmjet një qendre që i urdhëron të gjithë besimtarët të sillen në të njëjtën mënyrë e keqja, frustrimi, dhuna do të gjejnë emra të tjera për t’u shprehur. Sikurse thashë duhet ta vëmë theksin tek reformimi i shoqërive nga autoritare, oligarkike, të dhunshme në demokratike. Dhe në këtë kontekst, gjithë duke iu referuar historisë, ajo tregon se vërtet është më e lehtë t'i kontrollosh njerëzit kur ke një qendër që drejton, por kjo mund të jetë edhe më problematike përsa i përket luftës kundër autoritarizmit. Fjala Reformë, me të madhe, ka hyrë pikërisht nga historia e Krishterimit kur Luteri iu kundërvu Papës dhe Vatikanit dmth. "qendrës" në emër të kthimit në parimet e Krishtit dhe kështu lindi Protestantizmi që një nga tiparet e veta themelore ka eliminimin e autoritetit të jerarkisë fetare, me fjalë të tjera të "qendrës" duke i mëshuar lidhjes direket të njeriut me Zotin nëpërmjet Shkrimeve të Shenjta. Edhe kjo mungesë e Qendrës ka ndikuar që në botën protestante të zhvillohet një qytetërim që në shumë aspekte sot konsiderohet më i përparuari përsa i përket çlirimit të individit nga autoritarizmi. Kështu mund të thuhet se feja Islame, duke qenë më afër Protestantizmit në aspektin se nuk e ka një qendër të vetme, potencialisht mund të ndikojë për më shumë liri. Shkaqet pse nuk ndodh kështu janë të tjera, prandaj ngulmoj se ashtu sikurse këto shkaqe duhen kërkuar kryesisht jashtë fesë edhe dalja nga rreziku i terrorizmit islamik duhet kërkuar tjetërkund. Edhe të zinjtë në SHBA ka qenë një periudhë që kanë përdorur Islamin si princip identitar për tu bashkuar e për të shkarkuar frustrimin e tyre kundër racizmit. Kapërcimi i kësaj situate erdhi nëpërmjet rritjes së integrimit, arsimimit, diskriminimit pozitiv dhe jo nëpërmjet "zbutjes" apo "reformimit" të Islamit.
3)Një nga argumentet e Surroit
është se të mendosh se Islami frymëzon terrorizmin është njësoj sikur të thuash
që Krishterimi frymëzoi Holokaustin. Në të dy rastet është paragjykim thotë
ai....
E drejtë. E para gjë që mund të them lidhur me këtë argument është se Holokausti më së shumti është produkt i periudhës që pason Iluminizmin, pra, kur njeriu u shkëput nga Zoti dhe me krenari, për mirë dhe për keq, mendoi se është ai që e vendos fatin e vet mbi tokë dhe krijoi projekte ndër të cilët edhe projekte monstruoze siç ishte nazizmi i mbështetur në nacionalizmin gjerman dhe në darvinizmin social që ndërtuan fenë e racës superiore. Le të mos harrojmë se Hitleri kur shfryn urrejtjen ndaj ebrejve tek Main Kampfi nuk i akuzon ata si vrasës të Krishtit, i akuzon nga këndvështrimi i fesë së tij të nacionalizmit gjerman, si komunistë dmth. internacionalistë dhe si njerëz që ishin pasuruar e majmur në kurriz të gjermanëve të tij të pastër gjatë Luftës së Parë. Nazizmi ishte antikristian sepse një nga mësimet kryesore të Krishterimit është se jemi të gjithë të barabartë përpara Zotit kurse racizmi është e kundërta e kësaj. E megjithatë, duke qenë se në luftën e tij për pushtet nazizmi përdori edhe paragjykimet ndaj ebrejve që vinin pikërisht nga historia e Krishterimit që i kishte damkosur këta si vrasës të Krishtit, ka nga ata që e ngrenë tezën e fajësisë së Kishës.
Por, ndërkaq, ata që e kanë studiuar
nga pikëpamja psikologjike persekutimin dhe dhunën ndaj ebrejve e kanë parë
këtë si manifestim të një pushteti autoritar që, duke ushtruar dhunë dhe
shtypje nga lart, bënte që kjo, shkallë shkallë, të shkarkohej tek më të
dobëtit poshtë. Prandaj unë ngulmoj se dhuna dhe shkaqet e saj duhen zbuluar
deri në rrënjë më të thella që kanë të bëjnë tek e fundit me atë që Foucault e
quan "fashizmi brenda nesh" dhe jo tek ideologjia apo feja që ne
përdorim për të justifikuar dhunën. Siç e thashë njeriu edhe kur ka hequr
fetë tradicionale ka krijuar fe të
tjera, gjithmonë në emër të së mirës, por të cilat shpesh i ka përdorur për të
justifikuar dhunën e tij ndaj të tjerëve. Sipas meje edhe vetë Perëndimi sot
është përballë rrezikut të instrumentalizimit si fe të disa vlerave të tij
themelore, të mënyrës së tij të jetesës, me të cilën identifikohet për të justifikuar një luftë që e ka
armiqësuar me botën Islame. Kjo është shumë e gabuar po të ndodhë. “Errësira
nuk hiqet me errësirë, por me dritë, urrejtja nuk hiqet me urrejtje, vetëm
dashuria mund ta bëjë këtë” thotë Martin Luter Kingu.
5)Kur vjen puna për Islamin
shqiptar Surroi e quan atë si të vetmin Islam me të vërtetë evropian se ai i
është nënshtruar sekularizmit dhe nuk i mbivendoset identitetit kombëtar. Çfarë
mendoni për këtë?
Nga kjo që thotë Surroi duket se
ne jemi më të garantuar se të tjerët nga rreziqet e fundamentalizmave islamike
apo terrorizmit. Por Surroi thotë edhe të kundërtën: se ne shqiptarët jemi ndër
më të rrezikuarit nga fryma e ISIS-it (salafisto - wahabiste) me argumentin se,
meqë kombi ynë nuk është i ndërtuar nën ombrellën e një besimi të vetëm, por
mbi principin e bashkëjetesës së besimeve që i nënshtrohen kombit, ai
rrezikohet nga shqiptarët wahabi dhe salafi, sepse
ata kanë prirjen të venë identitetin fetar të myslimanit mbi identitetin kombëtar.
Në këto dy konkluzione të Surroit
ka një kontradiktë që duhet shpjeguar dhe sipas meje kyçi i shpjegimit gjendet
tek fjala nënshtrim apo vendosje e identiteteve sipër - poshtë.
Është e vërtetë: tek ne besimtari
urdhërohet apo mësohet t'i nënshtrohet sekularizmit dhe nacionalizmit që ne, në
shqip, për ta zbutur nga konotacioni që ka marrë, e quajmë shpesh
"kombëtarizëm". Mirëpo "nënshtrimi" qoftë ndaj sekularizmit
qoftë ndaj kombëtarizmit është problem sepse koha që jetojmë është kohë e të
drejtave të njeriut dhe jo e nënshtrimit të njeriut. Do të ishte e drejtë të
përdorej fjala respekt, por ne nuk duam respektin, por nënshtrimin ndaj
sekularizmit, që shpesh e identfikojmë me kombëtarizmin si fe e shqiptarit duke
aplikuar thënien e Vaso Pashës "Feja e shqiptarit është shqiptaria".
Pikërisht kjo
kërkesë e nënshtrimit që e kërkojmë si garanci krijon rrezikun. Sepse nëse e shtrojmë
çështjen ashtu siç e shtron Surroi duke folur për shqiptarët e Shqipërisë,
Maqedonisë dhe Kosovës si një komb shqiptar që rrezikohet nga myslimanët që
venë Zotin mbi kombin atëherë, për simetri myslimanët që venë Zotin mbi Kombin
mund të thonë se kërcënohen nga nacionalistët që venë kombin mbi Zotin,
kurse maqedonasit etnikë në
Maqedoni në këtë rast mund thonë se kërcënohen edhe nga shqiptarët nacionalistë edhe nga shqiptarët
wahabistë. Sipas meje identiteti fetar dhe identiteti etnik (që ne e quajmë
identitet kombëtar duke e identifikuar kombin me etninë shqiptare) nuk duhet të kenë pozicione vertikale sipër - poshtë në
ndërgjegjen e njerëzve, por pozicione horizontale. Unë gjykoj se përpjekja
duhet bërë që të gjithë të jetojnë duke u ndjerë të barabartë me njëri tjetrin
në të drejta dhe detyra brenda shtetin komb të cilit i përkasin, pa
harruar gjithashtu se jemi edhe
qytetarë të botës. Në këtë kontekst
është më e saktë që me identitet kombëtar të mos kuptojmë atë etnik as
atë fetar, por përkatësinë në shtetin komb ku individë me shumë idenitetet të
ndryshme fetare, etnike, profesionale, krahinore etj., etj. jetojnë me të
drejta e detyra të barabarta. Përndryshe rrezikojmë të biem tek luftërat
identitare, tek instrumentalizimi qoftë i fesë së atdheut qoftë i fesë së Zotit
që çon në konflikt. Kujtoj se feja katolike është një fe që i ka besimtarët e
saj në shtetet e të gjithë kontinenteve të botës dhe se në vendet demokratike
besimtarët e saj nuk udhëzohen t'ia nënshtrojnë Zotin e tyre atdheut të tyre
dhe as atdheun Zotit të tyre. Sigurisht qenia së bashku në një shtet komb të
caktuar, pasja e një historie të përbashkët,përdorimi i një gjuhe të
përbashkët, i ligjeve të përbashkëta i bën të ndjehen më afër me bashkëkombësit
e tyre sesa me katolikë të shteteve të tjera, por jo gjithmonë dhe jo domosdoshmërish. Sepse, sikurse thotë
edhe Lordi Action: "Njeriu që zgjedh të verë
vendin e tij mbi çdo detyrë tjetër tregon të njëjtën frymë me atë të njeriut që
ia jep të gjitha të drejtat shtetit të tij. Që të dy këta mohojnë një gjë shumë
të rëndësishme: se e drejta qëndron përmbi autoritetin."
Edhe diçka tjetër duhet thënë për
kërkesën që fetë tona t’i nënshtrohen sekularizmit. Ai që quhet sekularizim ka
qenë një lëvizje që ka filluar prej shekujsh në Evropë me synim pakësimin e
ndikimit të kishës dhe fesë në punët e shtetit; pra është një proces që ka
nisur për shkak se feja ka qenë shumë ndërhyrëse në punët e shtetit dhe prandaj
ka pasur aq rëndësi në luftërat fetare psh. Madje si term juridik sekularizimi
ka hyrë pikërisht me traktatit e Vestfalisë që shënon mbarimin e luftërave
fetare në Evropë. Mirëpo, siç e
thashë, historia na tregon se, megjithë mbarimin e luftërave fetare, Evropa ka
bërë lufta shumë më të egra dhe persekutime në emër të nacionalizmave. Historia
jonë përkon me këtë periudhë. Që me fillimin e shteti shqiptar nacionalizmi dhe
pastaj nacional komunizmi e kanë shtypur fenë dhe kanë ushtruar persekutim mbi
klerin dhe besimtarët. Edhe me rilindjen e feve pas viteve '90 roli i tyre në
jetën politiko social kulturore të vendit ka mbetur ende shumë i dobët për të
folur për rreziqe të ndërhyrjes së feve në punët e shtetit. Sot për sot
rreziqet na vijnë nga ky shtet sekular dhe jo nga ndërhyrjet e fesë dhe
klerikëve në punët e shtetit. Përkundrazi ne kemi nevojë që fetë si mënyrë jetese
të kenë më shumë ndikim në edukimin e qytetarëve për të përhapur ato mësime themelore morale të dashurisë, të faljes e paqes, parime
morale të tilla si “mos vidh”,“mos vrit” që janë krimet më të rëndomta në
shoqërinë tonë të sotme. Mirëpo shumë nga kombëtaristët tanë, duke e parë edhe
ata fenë si princip identitar dhe jo si mënyrë jetese, sikur e harrojnë qoftë
historinë tonë qoftë realitetin që po jetojmë dhe kërkojnë ushtrimin e
pushtetit superior të kombëtarizmit mbi fetë nga frika e instrumentalizimit të
tyre. Unë, përkundrazi, gjykoj se instrumentalizimi i tyre mund të vijë nëse
vazhdojmë të neglizhojmë luftën për njeriun e lirë nga
varfëria, injoranca, dhuna dhe padrejtësia. (Interviste për Lapsi.al, 3 Dhjetort 2015)
No comments:
Post a Comment