Duhet ta shikojnë nga afër atë vend si shoqëria
civile ashtu edhe politikanët
Ndodhesha vetë atje sëbashku me një fotografe
zviceriane, Barbara Haussamman, me të cilën kemi shkuar disa herë në Spaç. Ajo
ka qenë fotografja e instalacionit që bëra unë vjet me objektet të Sçaçit me
titull “Objekte – Subjekte”. Shkatërruesit i gjeta duke punuar me kazma dhe
vare. Ishin duke thyer shtylla betoni të përdorura për të shtruar vende vende
shtigjet në të cilat ngjiteshin të burgosurit për në minierë.Pasi u thërmonin
betonin u merrnin shufrat e hekurit që ato kanë brenda. Një grup tjetër ndoshta
po bënte të njëjtën punë më lart. Kurse në një galeri një grup po nxirrte
shinat e shtruara atje prej vitesh duke rrezikuar edhe jetën. Kur hyra në kamp
vura re, me tronditje, se në krahasim me një vit më parë gjendja ishte rrënuar
edhe më. Më bëri veçanërisht përshtypje prerja totalisht e ballkonit të katit
të parë sic duket edhe në fotot që kam bërë. Po te pyesnit Barbaren do të
shihnit se ajo mbeti edhe më e tronditur se unë – pasi ne shqiptarët sikur jemi
mësuar me kësi lloj barbarish. Bëra disa telefonata midis të cilave edhe në
Institutin e Kujtesës të cilat për fat sollën policinë që të paktën për atë
ditë e ndaloi batërdinë.
Nga Fatos Lubonja
Intervistë gazetës Shqiptarja.com, 12 shkurt 2013
Si dhe kush ju njoftoj për atë batërdi që po ndodh në
Spac? Ju ishit vetë
në vendngjarje, a mund të na përshkruani diçka më shumë nga ç’thonë fotot?
Çfarë rëndësie ka për kujtesën e shqiptarëve, Spaçi, ky
burg me galeri, i shpallur muze, por që po zhduket nga faqja e dheut, dalë
ngadalë...
Kam përshtypjen se
rëndësia është evidente. Është rëndësia që ka kujtesa në jetën tonë. Ne edhe si
qënie individuale por edhe si shoqëri tek e fundit jemi ëndrrat tona për të
ardhmen, por jemi edhe kujtesa jonë e së shkuarës. Pa kujtesën ne nuk do të
dinim se si ta përcaktonim veten, madje as ëndrrat e të ardhmes. Sipas
meje eshte nje humbje e madhe materiale dhe shpirtërore si edhe e çdo monumenti
që fikson të kaluarën, kujtesën. Njerezit në botë vizitojne minierat e vjetra per
të parë se si kanë qene ato, kushtet e punës së paraardhësve të tyre, kurse ne kemi nje miniere Gulag qe ka
krahas saj edhe kampin e te burgosurve e do te ishte nje vend unik ndoshta edhe
ne bote. Unë nuk kam dëgjuar të ketë një tjetër në vendet e Lindjes si Spaçi.
Kurse ne e shkatërrojmë me një
mendjelehtësi që na bën më shumë të ngjashëm me kafshët që jetojnë një të
tashme pa të shkuar e pa të ardhme sesa me njerëzit.
Në krye të këtij biznesi thuhet se është vëllai i Ndrea
Prendit, i akuzuari për vrasje gjatë protestave të 21 janarit... Si do ta
komentonit këtë fakt?
Kështu më tha policia që
i arrestoi. Nuk dua të bëj akuza familjare sepse jam kundër identifikimit të
individëve me familjarët e tyre cilëtdo qofshin ata. Por as mund të mohoj
faktin se në Shqipërinë tonë, për fat të keq, përkatësia familjare funksionon
si privilegj e mundësi mbrojtjeje apo e kundërta: si mundësi goditjeje e
persekutimi. Në rastin në fjalë kam të drejtë të dyshoj se personi në fjalë e
ka ndjerë veten të mbrojtur për të bërë çfarë po bënte duke u nisur nga pozita
e vëllait të tij - madje edhe ditët kur vëllai ka qenë në momentet më të
vështira. E nëse do të nisemi nga ifakti se shqiptarët, për fat të keq, janë të
ndarë politikisht sipas përkatësisë familjare këtë do ta komentoja edhe si një
fakt që vërteton se tek e fundit në Shqipërinë tonë, përtej retorikave që
dëgjojmë të përdorin shumë vetë, nuk ka të majtë apo të djathtë, komunistë apo
antikomunistë, por kusarë që shohin vetëm se si të bëjnë ndonjë lek, veçanërisht
duke vjedhur pasurinë e të gjithëve.
Edhe pse ka vite që bëhen projekte për ta kthyer në një
muze të vizitueshëm, ai vend sërish është gërmadhë. Kë mund të fajësojmë
për këtë? Çfarë duhej të kishte bërë deri më sot Ministria e Turizmit
Kulturës rinisë dhe sporteve?
Faji bije mbi të gjithë,
mbi elitën politike dhe kulturore që ka drejtuar këtë vend gjatë këtyre njëzet
vjetëve. Dhe ky faj është shumëfaqësh. Ky faj ka të bëjë më së pari me mungesën
e ndjeshmërisë së vërtetë të kësaj elite ndaj kësaj faqeje më të errët të
diktaturës, për shkak se në përgjthësi kjo elitë është dominuar nga njerëz të
cilët në jetën e tyre gjatë diktaturës nuk kanë qenë në anën e të
persekutuarve. Por ka të bëjë edhe
me gjendjen e mjerueshme materiale dhe shpirtërore që e ka katandisur vendin kjo
elitë duke menduar vetëm për pasurimin e vetvetes – çka bën që gjynahqarë e
mjeranë, të cilët ndoshta nuk ia dinë as kuptimin fjalës “kujtesë”, të shkojnë të kërkojnë të nxjerrin bukën
e gojës edhe në atë vend dhimbjeje e vuatjeje që e bën të shenjtë, - deri duke
rrezikuar jetën e tyre.
Ministria së paku do të
duhej të kujdesej që atje të viheshin disa tabela që të tregonin se është vend
muze – sepse edhe ashtu ai është një vend muze, ku nuk duhet të merret asgjë pa
leje nga shteti – e jo vetëm ndërtesat, por edhe i gjthë mali ku ka qenë
miniera. Edhe shtyllat e pakta të rrethimit që kanë mbetur edhe shtyllat e
betonit të galerive që gjinden nëpër rrugë.
Forumi për mbrojtjen e monumenteve ka hedhur idetë e
para, për ta bërë publik këtë skandal. Çfarë mbetet për tu bërë nga
shoqëria civile sa i takon një rasti të tillë?
Mendoj se e para gjë që
duhet të bëjnë njerëzit e shoqërisë civile, por edhe politikanë, është që të shkojnë
ta shohin nga afër atë vend. A keni dëgjuar të ketë shkuar atje ndonjëherë Sali
Berisha psh, apo Edi Rama apo shkrimtarë e artistë të njohur? Jo. E trajtojnë
si një diçka që nuk u përket. Kanë shkuar në Aushvic, por jo në Spaç.
Po të shkosh atje vendi
flet vetë. Kuptohet ende se atje ka ndodhur diçka e rëndë megjithë përpjekjet
që bëjnë barbarët për ta kthyer në një gjendje normale.
Intervistoi Admirina Peçi
No comments:
Post a Comment