Kur u
prish Stadiumi Qemal Stafa një pjesë e shoqërisë civile, që ishte kundër, ftoi
arkitektin italian Leonardo Nardi për të folur për këtë çështje. Më kujtohet se
kur u pyet se a do të mund të ndodhte kjo në Itali në stadiumin e Firences (që
është edhe ai i periudhës fashiste) dha një përgjigje shumë të shkurtër: “Tek
ne as do t’i shkonte ndërmend kujt të bënte një gjë të tillë.” Dhe stadiumi i
Firences nuk është asgjë në krahasim me trashëgiminë e jashtëzakonshme të
Firences.
Gjëja e parë që më vjen ndërmend kur dëgjoj
ide si kjo e prishjes së teatrit është pikërish pyetja: “Si u shkon
ndërmend?!”. Kjo pyetje, që me pikëçuditsen e saj habitore është shprehje e
moshumbjen së aftësisë për tu revoltuar ndaj autorëve të krimit, me pikëpyetjen
e saj është edhe shprehje e nevojës për kuptim të njerëzve që e lejojnë këtë
krim. E në këtë përpjekje për kuptim për mua ishte e trishtueshme të dëgjoja
edhe vetë aktorët e teatrit të formulonin idenë se ata duan aty një teatër të
ri, veçse ndërtesë më vete, jo brenda një kulle. Argumenti qe se kjo na qenka një ndërtesë e rrënuar, e
ndërtuar vetëm përkohësisht me mungesën e ngrohjeje e ku di unë. E pra, kur dëgjon
aktorët e teatrit ta trajtojnë ndërtesën ku ka filluar historia e teatrit
shqiptar, ku një pjesë syresh kanë kaluar jetën, madje disa me dy breza, siç
kanë trajtuar banorët e thjeshtë të Tiranës shtëpitë e tyre të vjetra ku kanë
lindur e janë rritur, mund të kuptosh edhe më mirë psenë e shkatërrimit të Tiranës
historike. Mund të kuptosh se kjo nuk është thjesht çështje e një sociopati si
Edi Rama dhe e disa sociopatëve të tjerë të babëzitur për para, por çështje e
një zbrazësije kulturore e shpirtërore pa
të cilën sociopatë dhe injorantë të tillë nuk do të kishin pasur asnjë mundësi
të lulëzonin dhe sundonin.
Në Itali
kohët e fundit kanë rënë disa tërmete që kanë shkatërruat disa qytete dhe
fshatra gati tërësisht. Ajo që të bije në sy është se askujt prej banorëve apo
ndërtuesve nuk u shkon ndërmend se në vend të këtyre ndërtesave të vjetra dy
tre katëshe të ndërtojnë atje ndërtesa të larta, moderne, nga të cilat të
gjithë do të nxirrnin fitim duke filluar nga pronarët e ndërtesave të vjetra
vetë. Fjala inkurajuese që dëgjohet nga të gjithë me në krye politikanët që i
vizitojnë është se do ta rindërtojnë “Comme era, dove era “ (Ku ishte dhe siç
ishte). Sepse përndryshe ata do të humbisnin diçka që është vetë vetja e tyre sepse
sot janë të gjithë të vetëdijshëm për vlerën e pazëvendësueshme kulturtore e
shpirtërore që kanë ato kisha e ndërtesa të vjetra. Prandaj, sa më shumë piqen
e rriten në përvojë aq më shumë njerëzit ruajnë memorien e tyer shpirtërore e
materiale. Sipas kohëve i kanë paisur këto ndërtesa të vjetra historike me
elektricitet, pastaj i kanë paisur me ngrohje por nuk i kanë rënuar. Dhe kjo jo
pse janë më të bukura se të rejat, por sepse bukuria e tyre më e madhe vjen
edhe nga historia e tyre më e herëshme. Se të ruajtura të gjitha së bashku
sipas kohës kur janë ndërtuar shkruajnë kapitul më kapitull librin e historisë
së tyre dhe garantojnë të ardhmen e tyre.
Se çfarë
vlere ka kjo ruajtje e kujtesës e tregon një episod nga jeta e piktorit të
famshëm Marc Chagall. Ai ka lindur e ka kaluar fëmijërinë e rininë në qytetin
Vitebsk një qytet i bukur me kisha dhe sinagoga që gjatë luftës së II ka pësoi
shumë shkatërrime dhe djegje që nuk u ringritën siç kishin qenë nga komunistët.
Kur Chagallit të ikur në Perëndim për shkak të diktaturës ia dha mundësia (pas
zbutjes) të shkojë të shohë Vitebskun ai refuzoi sepse donte ta ruante në
kujtesë ashtu siç e kishte lënë; se përndryshe nuk do të duronte dot dhimbjen.
Për të
mbetur në Lindje, le të kujtojmë se gjatë Luftës së II qendra historike e
Varshavës u rrënua krejt. Por polakët nuk ndërtuan atje shpejt e shpejt ndërtesa
të reja, por avash avash mblodhën çdo gur dhe e rindërtuan qendrën historike të
Varshavës ashtu siç ishte dhe ku ishte.
E pra
pyetja që shtrohet është: Si ka mundësi që ne nuk e kemi këtë ndjeshmëri, këtë
dhimbje për qytetin ku kemi lindur dhe jemi rritur? Si na shkon ndërmend të
rrënojmë edhe mbetjet e fundit të Tiranës historike? (Panorama, 15 shkurt 2018)
No comments:
Post a Comment