Pasi e ka denigruar për katër vjet
elektoratin e partisë opozitare duke e quajtur “dele” dhe kryetarin e saj
“dështak”; pasi ka punuar për të kastruar shoqërinë civile deri në atë pikë
saqë, pastaj, ka ngritur pyetjen “ku është shoqëria civile që t’i çoj një tufë
lule në varr?”; pasi ka skualifikuar tërë gazetarët kritikë duke i quajtur
“kazan”, pasi bëri pakt me Metën për të
nxjerrë Bashën nga protesta në çadër dhe pastaj
me Bashën për ta akuzuar Metën si “shushunjë”, Edi Ramës i duket se me
rezultatin që arriti në votime i ka elimminuar të gjitha këto pengesa. I ka
cilësuar si e keqja e Shqipërisë që u mund nga populli (në fakt nga paratë e
drogës) dhe tani po shtron platformën e tij të qeverisjes, pa i llogaritur më
këta faktorë. Emri që i ka vënë kësaj platforme është “bashkëqeverisje direkt
me popullin”. Me një fjalë, tashmë, kush ka probleme që kanë të bëjnë me
keqqeverisjen apo nevojën e ndryshimit të ndonjë gjëje nuk ka më pse të humbasë kohë e energji të organizohet në
shoqëri civile; as pse t’u drejtohet mediave, e aq më pak të mendojë të organizohet
në opozitën e vjetër apo me ndonjë parti opozitare të re. Mjafton të komunikojë
direkt me liderin suprem dhe gjthshka do të shkojë si jo më mirë.
Po të kthesh kokën pak në historinë jo
shumë të largët, por edhe mjaft të afërt, do të gjesh jo pak shembuj qeverisjesh
kësisoj. I pari që mu kujtua kur lexova nëpër media për këtë “gjetje” të re të Ramës
ishte Çavesi i Venezuelës. Ai kishte organizuar një program televiziv në të
cilin lidhej direkt me popullin ku njerëzit i shprehnin shqetësimet e nevojat
që kishin dhe ai ua zgjidhte menjëherë direkt, me një telefonatë nga studioja. Ka shumë gjasa që, duke e perfeksionuar idenë
e bashkëqeverisjes me popullin, edhe udhëheqësi yni ta bëjë këtë nëpërmjet
televizionit të tij EdiRama tv. Kush do të mësojë se ku të çon kjo lloj
qeverisjeje le të shohë se ç’po ndodh sot në Venezuela.
Në fakt një variant të zbehtë të kësaj ideje,
sa të vjetër aq edhe të re, e ka përdorur edhe paraardhësi i tij Sali Berisha.
A nuk ju kujtohet numri i telefonit të tij ku qytetarët mund të çonin sms të
ankoheshin? Po qytetari dixhital që në vend se të ankohet në institucione ankohet
tek lideri legjendar i opozitës Berisha?
Sigurisht, kush e ka marrë seriozisht se Edi
Rama ka nevojë vërtet të dëgjojë ankesa e kritika të njerëzve të popullit që të
përmirësojë punën e tij gabohet. Po të kishte nevojë vërtet për të dëgjuar
kritika, dhe t’i merrte ato seriozisht, ai do të vraponte me vrap tek Erjon
Veliaj, sapo të shihte qytetarët duke protestuar për parkun që ua rrëmbeu
fëmijëve pa pikë turpi një javë pasi u rrëmbeu votën. Jo. Kjo qeversje direkt
me popullin duke anashkaluar institucionet është krejt tjetër gjë nga
mirëqeverisja; është bash forma ekstreme e keqqeverisjes. Në thelbin e saj
qëndron ideja (e gabuar) e kultit të pagabueshmërisë së liderit suprem, i cili,
i shtyrë nga nevoja e sëmurë për gjith[pushtetshmëri, mendon se ai i mjafton
dhe i tepron popullit të vet; i liderit që, për të rritur gjithpushtetshmërinë,
përdor idenë tjetër të gabuar - se populli është i pagabueshëm - për të eliminuar
kundërshtarët e tij.
Ata që duan shpjegimin e këtij fenomeni
nga pikpamja psiko-sociale i ftoj të lexojë shkrimin tim “Edi Rama - narçizizmi
malinj dhe shoqëria shqiptare”
http://perpjekja.blogspot.si/2017/04/edi-rama-narcizizmi-malinj-dhe-shoqeria.html.
Por këtu nuk bëhet fjalë më për analiza
psiko-sociale dhe as për t’i bërë thirrje Ramës që të heqë dorë nga sëmundja e
tij, që nuk e kontrollon dot. Këtu bëhet fjalë për të mbrojtur ato pak arritje
demokratike që na kanë mbetur. Sepse kjo lidhje direkt me populin duke
anashkaluar institucionet, veçanërisht ata që shërbejnë si kontrollues të
pushtetit, si opozita, mediet, shoqëria civile na kthen në kohë të errëta që i
kemi provuar e që duket sheshit se nuk i kemi kaluar.
Në funksion të rezistencës ndaj këtij
rreziku le të kthejmë pak vështrimin mbrapa në historinë e diktatorit tonë për
të kërkuar rrënjët e fenomenit në fjalë. Historia e Shqipërisë diktatoriale ka
njohur dy faza që, po t’i shohësh me kujdes, kanë dallim me njëra tjetrën,
pikërisht përsa i përket fenomenit të raportit të liderit me institucionet.
Faza e parë është ajo e kohës kur ishim të lidhur me Bashkimin Sovjetik. Në atë
periudhë, ndonëse kishim sestemin e partisë – shtet ku pushteti i Enver Hoxhës
ishte shumë i madh, u ndërtua, megjithatë, një lloj ndarje kompetencash, nëse
mund ta quaj kështu, midis atij që quhej shteti dhe partisë. Për këtë Enver
Hoxha hoqi dorë nga posti i kryeministrit, që e mbante në vitet e para pas
Luftës. E kam fjalën se në fazën e parë ekzistonte ajo që rëndom quhet
“burokraci” apo pushteti i zyrave, i njerëzve teknikë e specialistë, me në krye
kryeministrin e vendit Mehmet Shehu. Vërtet një pjesë e ministrave, si dhe vetë
kryeministri ishin anëtarë të Byrosë Poltike, por këta qenë të detyruar të
respektonin sadokudo punën e kësaj burokracie e teknokracie ku lideri suprem
ndërhynte për gjëra të mëdha, po jo për të qeverisur gjithshka vetë e për të
vendosur edhe se ku kishte naftë dhe ku nuk kishte psh.. Kjo pa dyshim vinte nga
ajo pak përvojë e shtetit të Zogut, por edhe nga përvoja e shteti sovjetik, që
edhe pse i ndërtuar mbi parimin e partisë – shtet, respektonte më shumë kompetencat
e specialistëve apo teknicienëve që
punonin në institucioneve të shtetit, veçanërisht pas vdekjes së Stalinit.
Periudha e dytë është ajo e pas prishjes
me BS që u inspirua nga idetë e revolucionit kulturor kinez kur kryetari Mao lëshoi
gardistët e kuq për të goditur kundërshtarët e tij si Liu Shao Ci etj. duke i
nxjerrë një pjesë syresh në rrugë me dacibao të varur në qafë dhe kapuç në kokë
si autodafe. Ky revolucion në thelb ishte një sulm kundër pushtetit të
institucioneve dhe njerëzve të tij në emër të pushtetit absolut të Maos. Të
njëjtën gjë, me të njëjtin synim, bëri edhe Enver Hoxha në atë kohë. Është
periudha kur mbajti fjalimin e famshëm “Kur flet klasa (punëtore F.L.) nuk flet
burokratizmi”, që qe një goditje kundër Mehmet Shehut, kur hoqi edhe gradat e
ushtarakëve dhe kur institucionet e shtetit, deri edhe ato të studimeve
shkencorea u vunë nën një presion të madh të fletë rrufeve që bënin njerëzit e
popullit (gjoja nga poshtë, por të nxitur nga lart). Ishte periudha kur shteti
u zëvendësua totalisht me udhëheqësin e lavdishëm që vazhdoi (në vitet 70) me
eliminimin e gjithë atyre kuadrove që kishin një lloj merite nga e kaluara e
tyre e Luftës apo edhe profesionale dhe zëvendësimin e tyre me njerëz të klasës
që kishin vetëm një meritë: adhurimin e diktatorit. Fundi mjeran i kësaj
qeverisjeje dihet.
Sigurisht sot nuk mund të arrijmë në
çmendurinë dhe tragjizmin e atyre viteve. Por ajo çka shohim tregon se trashëgimia
e asaj të kaluare ka mbetur shumë e fortë si tek njerëz si Edi Rama që na
drejtojnë, edhe tek populli. Prandaj mendoj se kjo strategji e eliminimit të institucioneve
e të kundërshtarëve nëpërmjet masave s’mund të merret kurrsesi me mendjelehtësi.
As duke aplikuar atë thënien sipas së cilës historia përsëritet dy herë: të
parën si tragjedi dhe të dytën si farsë. Edi Rama nuk duhet parë, siç e shohin
një pjesë, si një përsëritje komike e Enver Hoxhës sepse situata e shqiptarëve
nën drejtimin e tij nuk po është edhe aq komike. Thënia në fjalë i atribuohet filozofëve si Hegeli apo Marksi që kishin një
konceptim determinst të historisë, që e shihnin historinë si një ecje gjithnjë
përpara drejt realizimit të një ideje që ishte përtej vullneteve njerëzore.
Sipas këtij konceptimi kush kërkon ta kthejë historinë prapa bëhej qesharak. Por
sipas filozofëve të tjerë si Karl Poperi psh. historia nuk ecën kështu. Ajo
mund të kthehet edhe prapa e të shkojë edhe më për dreq. Ashtu sikurse nuk
është e vërtetë ideja që populli nuk gabon kurrë. Tragjedi të tilla si fashizmi
apo komunizmi e provuan këtë. Thënia në fjalë mund të jetë vërtethënëse (në
mënyrë të kufizuar në kohë dhe hapësirë) vetëm kur bëhet fjalë për popuj që
ecin përpara në dije dhe përvojë, të cilët, kur e kanë provuar një të keqe nuk
e lejojnë më atë të përsëritet. Por jo
të gjithë popujt e kanë këtë mënçuri. Madje edhe ata që i konsiderojmë më të
përparuarit bëjnë gabime pa fund prandaj dhe janë aq vigjilentë për të ruajtur
institucionet e kontrollit të pushteve të tilla si opozita, shoqëria civile,
mediat e pavarura etj.
Duke parë historinë tonë mund të thuash se
në këta 100 vjet shqiptarët kanë mësuar pak apo aspak nga historia e tyre
tragjike me liderë supremë. Prandaj dhe e kanë provuar përsëritjen e historisë së
tyre në forma, edhe pse të ndryshme, gjithmonë tragjike, edhe në kohën e Zogut
edhe në kohën e Hoxhës edhe në kohën e paskomunizmit që nesër mund të quhet
edhe koha e Berishës, e Nanons, e Metës, e Ramës. Mefshtësia me të cilën është reaguar ndaj
arrogancës së Ramës dhe po reagohet edhe ndaj kësaj aveture të tij të re është shenjë
e një historie që po përsëritet në formën e një tragjedie të re. (12 korrik, 2017)
No comments:
Post a Comment